HER ŞEYİ YENİDEN BİR KENARA BIRAKIN
birinci infrarealist manifesto
“Güneş sisteminin sınırları dört ışık saati, en yakın yıldız dört
ışık yılı. Orantısız bir boşluk okyanusu. Fakat gerisinin yalnızca ıssızlık olduğundan
emin miyiz? Tek bildiğimiz o uzamda yıldızların olmadığı. Olsaydı
görülebilirler miydi? Ve eğer orada cisim olsaydı ışıldar mıydı karanlık mı
olurdu? Göksel haritalarda dünya haritalarındaki gibi yıldız şehirleri belirtilip
yıldız köyleri haritaya dahil edilmemiş olabilir mi?”
— Sovyet bilim kurgu yazarları gece yarısı yüzlerini tırmalıyor.
— İnfragüneşler (Drummond olsa mutlu proletarya elemanları derdi).
— Peguero ve Boris lümpen bir odada tek başlarına kapının ardındaki
mucizenin alametlerini görüyor.
— Beleş para.
*
Kim tek müzik olarak yanındaki adamın ıslıklarıyla,
kendi mucize ve öfke sözleriyle şehri geçmiştir?
Piliçlerin orgazmının klitoral olduğunu
bilmeyen yakışıklı adam
(Etrafına bak,saçmalık sadece müzelerde değil.) (Bireysel müzeleşme
süreci.) (Her şeyin bir adının olmasının kesinliği ortaya çıktı.) (Keşfetme
korkusu) (Beklenmedik de dengesizlik korkusu.)
*
En yakın akrabalarımız:
keskin nişancılar, Latin Amerika'da ucuz kafeleri basan köylü oğlanlar,
süpermarketlerde mahşeri bireysel-kolektif ikilemlerinde ayrı düşen
insanlar, poetik eylem için eylem iktidarsızlığı ve arayışı (bireysel
düzeylerde veya estetik çelişkilerle iyi ve karışık)
*
Evrende Labirentler dediğimiz bir yerden sonsuza kadar bize göz
kırpan küçük parlak yıldızlar.
— Sefalet tavernası.
— Pepito Tequila, Lisa Underground'ın aşkından hıçkıra hıçkıra ağlıyor.
— Ben berbatım, sen berbatsın, biz berbatız.
— Ve dehşet.
*
Su perdeleri, çimento veya teneke egemen kültürün vicdanı veya kıçı olarak
iş gören kültürel makineyi daimi bir doğum ölüm içindeki, tarihin ve güzel
sanatların (meczup tarihinin ve varsanısal güzel sanatlarının gündelik
yaratıcısı) büyük kısmından bihaber, kendi içinde durup dururken yeni şeyler
hisseden bir gövde, içinde batakhane veya devrime 200 kms ile yaklaştığımız bir
çağın ürünü canlı, asap bozucu kültürel bir oluştan ayırır.
Yaşlı Bertolt’un da yarı meraklı yarı neşeli söylediği gibi “Yeni biçimler,
tuhaf biçimler”.
*
Hisler yoktan değil (barizin barizliği), daimi bir akış olarak binlerce
şekilde koşullu gerçeklikten var olurlar.
— Çoklu gerçeklik sen bizi hasta ediyorsun!
Yani bir yandan birinin doğması, öbür yandan ölüm sancısı sırasının ön
saflarında olmamız mümkün. Gün boyu yaşam biçimleri ve ölüm biçimleri
retinamıza yansır. Daimi çatışma infrarealist biçimlere hayat verir: GEÇİŞ GÖZÜ
*
Bütün şehri tımarhaneye koymuşlar. Tatlı kız kardeş, depo iniltileri,
hermafrodit şarkılar, kristal çöller, dünyaya bir kere geliyoruz ve imgeler her
gün daha daha karmaşık ve kaypak bir hal alıyor. Tatlı kız kardeş Monte Albán[i]'ye
otostop çekiyor. Cesetleri sulamak için kemerlerini çözüyorlar. Bu da bir şeydir.
*
Ya iyi burjuva kültürü? Ya akademi ve kundakçılar? Ya öncü birlik ve onun
artçısı? Ya belli aşk kavramları,güzel manzara, yüzde yüz çokuluslu Colt
tabanca?
Geçenlerde gördüğüm bir rüyada Aziz-Just’ın[ii] bana dediği gibi: Aristokratların
başları bile silahımız olabilir.
*
— Dünyanın büyük kısmı doğmakta ve diğer kısmı ölmekte ve hepimiz yaşamak
zorunda olduğumuzu ve öleceğimizi çok iyi biliyoruz: bunun ortası yok.
Chirico[iii] diyor ki: düşünce mantık ve sağduyu denen her şeyden uzak
olmalıdır, şeyler ilk kez ortaya çıkan bir takım yıldızıyla aydınlanmış gibi yeni bir görünüşe büründüren bütün insani engellerden uzak olmalıdır.
İnfragerçekçiler diyor ki: Burnumuzu bütün insani engellere sokacağız,
öyle ki şeyler içimize yaklaşacak, varsanısal bir insanlık vizyonu.
— Güzel Kuş Takım Yıldızı.
— İnfragerçekçiler dünyaya Hindizm teklif eder: çılgın, ürkek bir Hintli.
— Latin Amerika'da başlayan yeni bir lirizm bizi durmadan hayretlere
düşüren şekillerde hayatına devam ediyor. Esere girmek maceraya girmektir:
yolculuk olarak şiir ve kahramanları ortaya çıkaran kahraman olarak şair. Hız
egzersizi olarak hassasiyet. Solunum ve ısı. Deneyim atışı, kendi kendini yiyip
bitiren yapılar, çığırından çıkmış çelişkiler.
Şair araya giriyor, okurun da kendini araya sokması gerek.
“yazım hatalarıyla dolu erotik kitaplar”
*
YETMİŞLERİN ALAŞAĞI EDİLMİŞ ÖNCÜ BİRLİKLERİ bizim atalarımızdır
99 çiçek yarılmış bir kafa gibi açılır
Katliamlar, yeni toplama kampları
Beyaz yeraltı nehirleri, menekşe rüzgarlar
Kimisi eski ustalarla konuşurken (onları dinlerken) evinde bir yandan müzik
dinleyip bir yandan çayından bir yudum alarak şiirin zor zamanlar
geçirdiğini söyler. İnsanlık zor zamanlardan geçiyor, diyoruz, tıka basa
saçmalık ve göz yaşartıcı bomba dolu bir iş gününün ardından eve dönerek,
dairelerimizdeyken bile müziği keşfederek/yaratarak, bütün günü umutsuzca bir fincan çay içtiğimiz veya saf öfkeyle veya eski ustaların
dinginliğiyle körkütük sarhoş olduğumuz gelişmekte olan mezarlıkları izlemekle
geçirerek.
HORA ZERO[iv] bizim atamızdır
((Kundakçı çocuklar yetiştirin yanın))
Hala dördüncü jeolojik çağdayız.
Hala dördüncü jeolojik çağda mıyız?
Pepito Tequila, Lisa Underground’ın fosforesan meme uçlarından öpüyor ve
yönünü siyah piramitlerin serpildiği plaja çeviriyor.
*
Tekrar ediyorum:
Bir ormanın başladığını ilan eden düşmüş kızıl bir ağaç gibi kahramanları
ortaya çıkaran kahraman olarak şair.
— Etik-estetik girişimler ihanet veya hazin sağkalımlarla döşenmiştir.
— Ve binlerce kilometreyi yürüyebilecek olan bireydir ama yolun onu yemesi
kaçınılmazdır.
— Ahlakımız Devrimdir, estetiğimiz Hayattır: ikisi de aynı kapıya çıkar.
*
Burjuvaziye ve küçük burjuvaziye göre hayat bir partidir. Her hafta sonu bir tane
yaparlar. Proletaryanın partileri yok. Sadece ritmik cenazeleri var. Bu değişecek.
Sömürülen büyük bir parti verecekler.Hafıza ve giyotinler. Bazı geceler bunu
hissedip dışa vurmak, sınırlarını ve rutubetli köşelerini bulmak, yeni ruhun
delici gözlerini okşar gibi.
*
Şiirin isyan mevsimleri boyunca ilerleyişi: şairane üreten şiir üreten şair
üreten şairane. Kolları bedeninden/şiirden ayrılmış, Vizyonundan Devrimine
yavaşça ilerleyen elektrik geçidi/şair yoktur. Geçit karmaşık bir konu. “Çelişkisini,
görünmez hükümsüzlük biçimlerini bulmak için ve hatta açıklamak için onu
bulacağız.” Hepsi yazma eyleminin lehine olmayan yazma eylemi bölgelerinde
bir seyahat.
Rimbaud, eve gel!
Modern şiirdeki gündelik gerçekliği tersine çevir. Şiirin döngüsel
gerçekliğine öncülük eden zincirler. İyi bir referans: Kurt Schwitters.
Lanke trr gll, veya upa kupa arggg, resmi bir çizgide gerçekleşir, fonetik
araştırmacıları iniltiyi deşifre eder. Nova Express köprüleri şifrelenmez:
bırak bağırdım, bırak bağırsın (lütfen kalem veya küçük not defterlerini
çıkarma, kaydetme, katılmak istiyorsan sen de bağır) bittiğinde yüzünün aldığı
hali görmek için, bu yüzden bırak bağırsın,başımıza gelenin tuhaflığına bakın.
Bilinmeyen mevsimlere köprülerimiz. Hakikat ve aksini ilişkilendiren şiir.
*
Kasılarak.
*
Günümüz Latin Amerika resmi üstüne ne sorabilirim? Tiyatro hakkında ne
sorabilirim?
Simsiyah bir havanın çöktüğü bir parkta dikilip katiller ortaya çıkıp
maktuller onları sinsice izlediğinde yayalar kadar şoförlerin de mezbelelerine
varmak için koşuşturduğu caddelerden gruplar halinde (herkese bulaşıp yayılan)
geçen insanları izlemek daha aydınlatıcı ve kışkırtıcıdır.
Ressamlar bana aslında hangi hikayeleri anlatıyor?
Sabit biçim ve renkteki bu ilginç boşluk en iyi ihtimalle bir akım
parodisi. Sadece koleksiyonunu yapan mühendis ve doktorların odalarında parlak
reklam panosu işi gören tablolar.
Ressam her gün kendisinden daha da “ressam” olan bir topluma
uyum sağlar ve burada kendini silahsız bulup soytarı olarak kaydedilir.
X resmi sokakta Mara tarafından bulunursa resmin eğlenceli bir yanı
olur, resim iletişimsel bir şey olur; bir salonda bu resim bir burjuvanın
aşınmış demir sandalyeleri kadar dekoratiftir, bu retina sorunu olabilir mi?/
evet ve hayır/ ama
“eser”in onu hem önceleyen hem de koşullayan değerleri kaynaştırarak
sınıf-bilinçli, yüzde yüz bilerek yapılmış bir eylemi, işleri çığrından çıkaran
faktörü bulmak (ve bir süre fırsata uygun olarak sistematize etmek) daha iyi
olacaktır.
Ressam stüdyosundan ve HER TÜR statükodan vazgeçip zihnini hayretle
dolduran/ veya Duchamp gibi satrançla oyalanan/ kendi kendine bilinçlenme bir
resim/ Ve yoksulluğun, bedava veya daha ziyade ucuz, bitmemiş, ortaklaşa,
katılımı sorgulayan, fiziksel olarak kapsamlı ve ruhsal olarak sınırsız bir
resim.
En iyi Latin Amerikan resmi bilinçdışı düzeylerde halen yapılmakta olandır;
bize gerçekten olduğumuz şeyin imgesini verip ne olabileceğimizi bize gösteren
deneyim, oyun ve parti; en iyi Latin Amerikan resim grubun fasılasız
yaratımında kendimizi tanımak için yüzlerimizi yeşillere, kırmızılara ve
mavilere boyadığımız şeydir.
*
Her gün her şeyi bırakmayı deneyin.
Mimarlar içe-bakış sahnelerinden binayı terk edebilir ve ellerini (veya
bulunduğu yere göre yumruk yapabilir) dış uzama açabilirler. Bir duvar
ve çatı sadece uyuduğumuzda veya yağmurdan sakındığımızda değil, daha ziyade
mesela her günkü hayal kurma eyleminden, insan ve yaratıları arasındaki
bilinçli köprüler veya bunların süreksiz imkansızlığından oluştuğunda
kullanışlıdır.
İnfragerçekçiler mimari ve heykelde iki noktadan yola çıkar: siperden ve
yataktan.
*
Gerçek imgelem zümrütten mikropları başka imgelemlere yıkan, aydınlığa
kavuşturan, sokandır. Şiirde veya herhangi bir şeyde esere giriş halihazırda
maceraya giriş gibi olmalıdır. Gündelik tersine çevirme araçları
geliştirin. İnsanoğlunun öznel mevsimleri, deneysel laboratuvarlara benzeyen
devasa, güzel, müstehcen ağaçlar. Paralel, yürek burkan durumları göğsünde,
yüzünde dev bir sıyrıkla izle, incele. Sonsuz jest analojisi. O kadar çoklar ki
yenileri çıktığında farketmiyoruz bile, bir aynanın karşısında yapıyor/izliyor
olsak bile. Fırtınalı geceler. Algı sınırına varmış bir etik-estetik
aracılığıyla açılır.
*
— Avuç içlerimizde aşk galaksileri beliriyor.
— Şairler biraz boş verin (doluysanız tabii ki)
— Zırvalıklarınızı yakın ve paha biçilemez şiirlere varana kadar sevmeye
başlayın.
— Kinetik resim değil, muazzam kinetik günbatımları istiyoruz.
— Atlar saatte 500 km hızla koşar.
— Ateşten ağaçların arasında hoplayıp zıplayan ateş sincapları
— İlk önce kim göz kırpacak yarışması, sinirler ve uyku ilacı arasında.
*
Risk her zaman başka bir yerdedir. Gerçek şair her zaman kendi yakasını
bırakandır. Gerillalar gibi, UFO’lar gibi, müebbet yemiş mahkûmların beyaz
gözleri gibi aynı yerde asla uzun zaman durmaz.
*
İki kıyıdan füzyon ve patlama: belirleyici ve çılgın bir çocuğun açık duvar
yazısı gibi yaratım.
Tamamen mekanik bir olmaz. Hayret ölçekleri. Birisi, belki Bosch aşk
akvaryumunu parçalar. Beleş para. Tatlı kız kardeş. Görüler bomboş, ceset gibi.
Küçük oğlanlar Aralık'a kadar öpüşmelerle geliyor.
*
Gecenin ikisinde, Mara’nın evinden geldikten sonra, biz (Mario Santiago ve
birkaçımız) 9 katlı bir binanın çatı katından gülüşmeler duyduk. Durmadılar,
gülmeye devam ettiler, biz aşağıda değişik telefon kulübelerine dayanıp
uyurken. Sonra bir an geldi sadece Mario yukarıdaki gülüşmeleri hala dinliyordu
(çatı katı bir gey bar gibi bir şeydi ve Darío Galicia bize oranın her zaman
polisler tarafından izlendiğini söylemişti). Telefon görüşmeleri yaptık ama
bozuklarımız suya döndü. Güşülmeler devam etti. Civardan ayrılınca Mario bana
aslında kimsenin gülmediğini söyledi, kaydedilmiş bir gülmeymiş ve orada, çatı
katında birkaç avare veya tek bir eşcinsel kaydı sessizce dinleyip bize de
dinletmiş.
— Kuğunun ölümü, kuğu şarkısı, kuğunun son şarkısı Bolşoy’da DEĞİL,
sokakların çekilmez acı ve güzelliğindedir.
— Üç-film birden sinemasından başlayıp grev yapılan bir fabrikada biten bir
gökkuşağı.
— Hafıza kaybı bizi dudağımızdan öpmesin. Bizi hiç öpmesin.
— Bir ütopya düşledik ve çığlıklar atarak uyandık.
— Evine dönen fakir, yalnız bir kovboy, mucize gibi.
*
Yeni duyumların ortaya çıkmasını sağlayın—Gündelik hayatı tersine çevirin.
TAMAM.
HER ŞEYİ YENİDEN BİR KENARA BIRAKIN
YOLA ÇIKIN
—Roberto Bolaño, Meksika, 1976
(İngilizceden çeviren Suzan Sarı)
[i] Güney Meksika şehri Oaxaca’daki büyük bir pre-Kolombiyaya ait bir
arkeolojik alan.
[ii] Terör Döneminin aktörlerinden Robespierre’in Fransız devrimci
arkadaşı. Dönemin hemen ardından onca can kaybına neden olan coşkulu
söyleminden korkan National Convention tarafından giyotinle ölüme mahkum
edildi.
[iii] Giorgio de Chirico. Erken dönem sürrealist resimleriyle tanınan
İtalyan ressam.
[iv] Hora Zero: 1970’lerde Peru’da başlayan avant-garde bir şiir akımı.
Kaynak: https://launiversidaddesconocida.wordpress.com/manifesto-of-infrarealism/
0 yorum:
Yorum Gönder